Tuesday, February 04, 2014

Rumble Tuff Electric Breast Pump Duo to let go

Hari tu excited semacam introducing this pump as my new toy. La ni nak jual plak? Mesti ada something wrong.

No, no... takde masalah pun pam ni. Yang bermasalah ialah aku. Ok kita lupakan sekejap masalah aku tu. Let's talk about apa yang bestnya pam ni.

Memang ringan. Ada timer yang membolehkan kita tau da berapa lama kita pam. Dulu, masa pakai Spectra~3, bila nak start pumping je kene tengok jam dulu. Kadang² terlupa nak tengok jam masa start, terpaksa la agak² je. Tak pun, guna timer henpon. With this RT pump, on aje, the LCD displays the timer. Boleh set alarm gak untuk next pumping session & boleh save into memory. Tapi yang alarm & memory ni aku tak pernah cuba. Tak habis explore lagi.

Dari segi expression, mula2 dia akan stimulate for 15 seconds using reflex expression, then automatic change to swift expression. Pastu boleh tukar ke natural expression or toggle between them ikut kesesuaian kita. I like both expressions, swift & natural, so just pilih ikut mood aje. From my experience, dua2 boleh hasilkan LDR (let-down reflex). Ada 8 level expression. Biasanya aku guna level 4 atau 5 je.

Paling penting, RT ni closed system. Tak perlu risau air masuk tiub & merosakkan motor.

Overall aku puas hati dengan pam ni & I still remember the 1st time I used the pump. I was really impress with the features & the soft smooth expression.


Preloved Rumble Tuff

Cuma satu je masalah. Pam ni tak datang dengan handsfree kit. So, instead of double, I just used single pumping. Tak reti nak pegang dua² pam dengan 1 tangan. Pernah cuba sekali, rasa sangat tak selesa. Nak cuit hidung pun tak boleh sebab dua² tangan dok pegang pam.

Masalah aku adalah sebulan sebelum masuk kerja, I found out production susu tak semeriah mana walaupun dah makan macam² & spent sejam buat power pumping alternate left & right. Rasa macam hampir demotivated. So I thought I really need to do double pumping. Lagipun terfikir bila naik keje nanti, there are lots of work waiting for me. I don't think I have so much ample time to pump & single pumping certainly is not the option for a long term.

Memang ada jual handsfree kit yang boleh pakai untuk apa² jenis pam like Simple~Wishes & Pumpin'~Pal. Aku hampir nak membelinya. Tapi bila baca review kat Amazon, ada yang kata tak ok. Kalau beli gak & turns out it doesn't work as expected, mau terus merudum semangat. I desperately need a motivation.

So, I needed that breastpump & I just couldn't get the idea out of my head. Seemed like it was the only solution. Setelah berfikir sedalam²nya, buat kira², akhirnya seminggu sebelum aku masuk kerja, I decided to close my eyes & buy that pump...


Medela~Freestyle! Now no more problem to perform double pumping.

Aku anggap ini rezeki Iman. Duit boleh dicari selagi hidup tapi tempoh penyusuan susu ibu hanya 2 tahun. So let's seize the moment. Lupakan keinginan yang lain. InshaAllah will try my best to maintain the production for Iman's sake.

Ok back to the RT, special price untuk para pembaca sekalian... macam la ada reader blog ni ya. Ok to the reader & those who stumble upon this blog, RM330 (tidak termasuk postage) for full set of the pump. The price is negotiable. Pam hanya digunakan selama 2 1/2 bulan, tu pun bukan tiap² hari. All the components are in good condition & packed into the original box just like brand new. Even plastic kat LCD display pun tak cabut lagi. Silicone cushion hanya pernah pakai sekali, tu pun sebelah aje. Valve & o-ring spare tak pernah pakai lagi. Warranty until Sept 2014. Boleh COD area Putrajaya, Bangi & Kajang.

Kepada yang berminat boleh email ke yusslida@gmail.com atau whatsapp ke no. 0134785739.


Next post I'll write about RT vs. Medela FS. Tunggu...

No comments: