Monday, February 10, 2014

Rumble Tuff Serene Express VS Medela Freestyle

Rumble Tuff Serene Express (RT)...


Medela Freestyle (FS)...



Pics are googled.

This review is solely from my experience.

Bertambah ke production EBM (expressed breast milk) bila pakai FS?

1st time pakai FS which was on Monday, 20/1, 1st time pam dapat 5oz. Of course la suka hati kan. But then, dapat 3oz je. Ni for both breasts tau & after power pumping. Keesokan harinya, production makin kurang. Dapat 2 - 3oz aje. Hari Rabu, cuma dapat 2oz. So, that was it. I decided to take pills. Tak larat nak stressed tengok hasil skit. Dah lah hari Jumaat tu nak naik keje. Semangat ni nak buat stok.

So I guess, we can conclude that it's not about the pump. Mahal ke, murah ke, bergantung kepada tuan punya badan jugak.

Ok tu dari segi production susu. Lebih kurang sama je. Tapi semestinya lah kalau buat double pumping susu lagi lebih.

Dari segi masa mengepam, memang FS la menang since I can do double pumping easily & comfortably.

I think the handsfree kit really defines the FS pump. It does work as expected & really comfortable to wear. Some people said agak leceh nak pakai handsfree tu. Bagi aku, aku rela take a few minutes to adjust the handsfree daripada kene pegang pam.

Selain daripada boleh freestyle, aku suka FS ni sebab parts dia besar² & semua reachable untuk dibasuh. Takde part yang kecik atau ruang yang susah nak diberus.

Yang lain, actually lebih kurang je dengan RT. RT wins in term of features since we can set an alarm. Dua² tak sakit bila mengepam. Bunyi pun lebih kurang sama.

Most importantly, of course RT wins in term of the price. It's really affordable compare to FS.

Kesimpulannya, from my point of view..

Kelebihan RT:
> Less expensive.
> Closed system.
> Swift & natural expression.

Kelemahan RT:
> No handsfree kit.
> Ada part yang kecil & susah nak basuh.

Kelebihan FS:
> Handsfree kit that really works.
> Part yang besar & senang dibasuh.
> Comes with rechargeable battery that lasts long.
> Motor lebih kecil, senang nak pegang & boleh sangkut kat pinggang seluar/kain.

Kelemahan:
> Mahal gila.
> Opened system.

So, which one is the winner?

Bila fikir soal harga, aku rasa seri. Tak boleh lah nak expect RT works exactly like FS tapi dengan harga yang jauh lebih murah kan. RT pun tak banyak kekurangan compare to FS, so actually RT can win. Kalau beli handsfree kit, I'd recommend Pumpin'~Pal, & if the handsfree kit actually works, RT will absolutely is the winner.

Kalau tolak soal harga, FS is the winner. I'm not really convinced other handsfree kit will work as good as FS. The pump stays, tak risau nak bergerak ke sana sini. Tunduk sikit pun takpe. Part yang besar² & senang dibasuh is the biggest advantage. Apa pun, I'd say, by using FS there's less hassle to pump & wash afterwards. Memang sesuai untuk orang yang kurang rajin macam aku ni tapi perlu jadi pengepam tegar sebab production susu yang kurang lumayan. Takpe lah, sikit pun rezeki juga. Alhamdulillah.

I'd say, dua² memang berbaloi beli. Since dah ada FS, as in the previous post, I'd like to let go the RT. Check the previous post ok kalau berminat nak beli preloved RT breast pump-duo.

No comments: